Informatie

 

"Let food be your medicine"

- hippocrates-

Wat je eet maakt het verschil tussen energie krijgen of juist een tekort aan energie hebben. Fit en vitaal zijn en goed in je vel zitten is iets waar we allemaal belang bij hebben.

 

Orthomoleculaire geneeskunde richt zich op het optimaal functioneren van ons lichaam. Hierbij ligt de focus op goede voeding, beweging en ontspanning. Een juiste leefstijl geeft jou precies die voedingsstoffen die jij nodig hebt en ervoor zorgen dat jij je energiek voelt.

 

 

Voeding

 

Het is logisch dat je een kat geen slagroomtaart geeft en dat een goudvis geen braadworst eet. Dit is vanzelfsprekend. Als je je verdiept in onze westerse levensstijl, zal je zien dat wij deze logica voor ons zelf overboord gooien.

 

Een gezonde leefstijl begint bij bewustwording. In principe kunnen we twee soorten voeding onderscheiden, namelijk:

  • Voeding dat ons lichaam voedt
  • Voeding dat ons lichaam vult

 

Voor een optimale gezondheid is het belangrijk dat we voeding eten met voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft.

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel kunstmatige ingrediënten, die ons lichaam wel vullen alleen niet voeden.

 

Gezonde voeding is essentieel als je gezond wil leven. Met alleen met gezond eten kom je er echter niet. Een gezonde leefstijl houdt in dat je gezond eet, gezonde gewoontes hebt en voldoende beweegt.

 

Als basis kies ik voor zo puur en onbewerkt mogelijke voeding. Gezond en lekker, precies zoals jouw lichaam nodig heeft.

 

Tijdens de consulten geeft ik je inzicht in:

  • wat je eet
  • waarom je eet
  • je je lichaam vult of voedt
  • hoe je je lichaam sterker en fitter maakt

 

 

 

Beweging

 

Dat bewegen belangrijk is, weten we allemaal. Het soort beweging of training die je kiest, bepaalt je resultaat. Veel mensen die hun vetpercentage willen verlagen, gaan uren cardio doen, wat hun hormonenhuishouding kan verstoren en hierdoor is het effect averechts. Deze mensen doen er goed aan om aan hun spiermassa te werken en kort en intensief te trainen (nee, je wordt geen bodybuilder). Door kort en intensief te trainen komen de hormonen beter in balans en vetverlies is een automatisch gevolg.

Het kan ook zo zijn dat mensen juist bezig ben met intensief trainen en niet het gewenste doel bereiken. Deze mensen doen er dan goed aan om minder intensief te trainen, zodat het lichaam meer rust heeft.

 

Tijdens de consulten gaan we kijken welk soort beweging of training het beste bij jou past.

Stressbeperking

 

Anno nu zijn veel mensen druk en ervaren moderne stress zoals: stress door het werk, relatiestress, onvoldoende slaap, overmatig trainen, te weinig drinken, junkfood eten en te vaak eten.

 

Een beetje druk of stress is gezond en helpt optimaal te presteren. Het wordt pas ongezond als het te lang aanhoudt en chronisch wordt. Dit gaat ten koste van je gezondheid en je hormoonhuishouding met als gevolg allerlei kwalen en gezondheidsklachten. Zo zorgt stress er bijvoorbeeld ook voor dat je meer gaat eten omdat je lichaam meer engergie wil.

 

Tijdens de consulten help ik je na te denken over waar jouw stress vandaan komt en hoe je meer ontspanning en rustmomenten in je drukke leven kunt inbouwen.

 

 

Pure gezondheid gelooft niet in diëten, alleen in een complete leefstijlverandering.

Alleen dit zorgt voor een blijvend resultaat en optimale gezondheid.

Waarom gezonde darmen belangrijk zijn

 

Onze darmen zijn een weerspiegeling van onze gezondheid. Ruim 75% van ons immuunsysteem wordt bepaald door de darmflora. De darmflora bestaat uit honderden verschillende soorten bacteriën. Wij leven samen met al deze bacteriën en hebben ze nodig voor de vertering van ons voedsel.

 

In onze darmen zitten altijd “good guys” en “bad guys”, zolang dit in evenwicht is, is er niks aan de hand. De good guys houden de bad guys onder controle. De good guys zorgen voor:

  • Vertering van ons voedsel.
  • Het omzetten van voedsel in voedende stoffen voor de binnenkant van de darm. Hierdoor wordt een beschermlaag gemaakt om te zorgen dat stoffen die niet in de bloedbaan horen daar niet komen.
  • Het aanmaken van enzymen die voedsel afbreken.
  • Het aanmaken van stoffen die zorgen voor het transport van vitamines en mineralen door de darmwand.
  • Het vormen van de basis van ons immuunsysteem door ziekmakende bacteriën, virussen en schimmels in bedwang te houden

 

Als de bad guys de overhand hebben in onze darmen kunnen klachten ontstaan zoals; prikkelbare darm, allergiën, chronische infecties, eczeem, astma en ook depressies kunnen hiermee verband houden.

 

De darmflora houdt je gezond door het eten van voeding die rijk is aan vezels en goede bacteriën. Dit vind je onder andere in verse groente en fruit.

Wat zijn hormonen en wat doen ze?

 

Hormonen zijn boodschappers van ons lichaam. Ze geven lichaamscellen opdrachten en hebben invloed op slapen, energie level, uiterlijk, gezondheid, libido, gewicht, concentratie en de manier hoe je denkt.

 

Bij veel mensen is de hormoonhuishouding verstoord. Dit komt onder andere door onjuiste voeding, te weinig beweging, stress en hormoon verstorende stoffen die worden afgegeven door plastic flesjes, pakjes en zakjes etc.

 

Klachten die je kunt hebben door een verstoorde hormoonhuishouding zijn:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn en migraine
  • Moeilijk kunnen afvallen
  • Verstoorde cyclus
  • Stemmingswisselingen
  • PMS
  • Onvruchtbaarheid
  • PCOS
  • Endometriose

 

Als je hormoonhuishouding in balans is, merk je dat je meer energie hebt, je blij voelt, je gaat afvallen, je aantrekkelijk voelt en dat pijnklachten verminderen.